Stap 6: Stuur bij waar nodig
Na het formuleren van concrete acties, zet je deze om in de praktijk. Maak een plan van aanpak met de collega’s en begin hier op tijd aan. Wie neemt welke acties op zich? Wat is de timing? Welke materialen zijn ervoor nodig? Hoeveel budget is er nodig op welk moment? …
Lees hoofdstuk 6 van het inspiratieboek (vanaf p. 107) of gebruik het reflectie-instrument voor nieuwe ideeën om je aanbod bij te sturen. Kijk opnieuw naar de doelen die je stelde voor de activiteit. Stemmen deze nog overeen met de verwachtingen? Is het mogelijk om bijsturingen te doen om de doelen beter te kunnen halen? Of is het beter om de doelstellingen aan te passen zodat ze realistischer zijn? Is het nodig om de focus te verleggen? …
Het hele stappenplan is een cyclisch proces. Ook na het bijsturen, is het goed om opnieuw te gaan onderzoeken welk effect deze bijsturingen hebben gehad op de activiteit en de leeruitkomsten bij de leerlingen. Verlies ook de tevredenheid van de deelnemers niet uit het oog, zodat zij nog steeds graag deelnemen aan de verschillende activiteiten in je aanbod.
Stem uit de praktijk:
Kim Van Sande (educator Hertberg): “Het project heeft ons in die mate geïnspireerd dat Els en ik enkele concrete engagementen hebben geformuleerd. Door dit zo concreet op papier te zetten, verbinden we ons daar ook toe:
We engageren ons om ons gidsenteam net voor de lentewandelingen van 2020 op de hoogte te brengen van de opgedane ervaringen/indrukken. We sturen het draaiboek bij en geven de gidsen concrete tips mee om bijvoorbeeld meer nadruk te leggen op de verschillende lagen van het bos. Daarnaast willen we in 2020 een andere wandeling kiezen om te evalueren.
Ten slotte verbinden we er ons toe om bij het ontwerpen van een nieuwe wandeling eerst goed na te denken over de te bereiken doelen, om daar dan onze wandeling op af te stemmen.”
Graag meer informatie?
Download hier de leidraad: "Stap 6: Stuur bij waar nodig".