Stap 1: Bepaal het onderwerp
Wat ga je evalueren?
In deze eerste stap bepaal je samen met je collega’s het onderwerp van je evaluatie. Bespreek hierbij ook het doel ervan. Gebeurt de evaluatie in opdracht van een fondsenverlener of is het om bepaalde groepen, bv. scholen, te voorzien van informatie over de effectiviteit van het aanbod?
Betrek hierbij zeker de collega’s die willen meewerken aan de evaluatie. Zorg dat iedereen goed begrijpt waarom de evaluatie plaatsvindt, zodat er geen valse verwachting of wantrouw ontstaat. Wanneer de klemtoon ligt op het verbeteren van de kwaliteit van een activiteit is dat bijvoorbeeld heel anders dan wanneer deze ligt op het beoordelen van de competenties van de gids, iets wat je niet met dit stappenplan kan doen.
Vragen die je helpen bij het maken van een keuze:
- Wanneer vindt de activiteit plaats?
- Vindt de activiteit vaak genoeg plaats om de leeruitkomsten ervan te kunnen onderzoeken?
- Wat vind je zelf interessant om te onderzoeken?
- Wat vindt de organisatie nodig/nuttig om te onderzoeken?
- Welke activiteit wil je bijsturen en waarom?
- Zijn er indicaties van de deelnemers/begeleiders dat een bepaalde activiteit de gestelde doelen niet bereikt?
- Welke doelgroep (leerlingen lager of middelbaar onderwijs, leerkrachten …) wil je onderzoeken?
- …
Aandachtspunt
Schat in hoeveel werklast dit meebrengt en op welk moment. Sommige activiteiten komen misschien niet in aanmerking voor evaluatie als de dataverzameling in een te drukke periode valt. Dit is een belangrijk argument om rekening mee te houden in het keuzeproces.
Tip – aanpak
Organiseer een startmoment waarin je het doel van de evaluatie toelicht zodat iedereen goed op de hoogte is en een beeld krijgt van het engagement dat aangegaan wordt. Tijdens dit moment kan je gezamenlijk brainstormen over de activiteit die jullie gaan evalueren. Motiveer deze keuze en noteer de argumenten zodat je later terug kan grijpen naar het waarom van jullie keuze.
Stem uit de praktijk:
Laurens Dewilde (Domeinwachter Rivierenhof): “Deze wandeling is al twee jaar een vaste waarde en er blijft veel vraag naar. De wandeling is nog steeds hetzelfde zoals die in het begin opgesteld is, maar de gidsen geven aan dat het wel tijd is voor evaluatie en opfrissing. Daarom willen we weten hoe effectief deze wandeling is in de huidige vorm, zodat we weten wat bij te sturen, maar ook wat te behouden.”
Graag meer informatie?
Download hieronder de leidraad: "Stap 1: Bepaal het onderwerp"