Stap 4: Verwerk de data

Nu de gegevens verzameld zijn, kun je er verder mee aan de slag. Elke methode heeft een andere manier van verwerken, de methoden uit stap 3 komen hier terug aan bod.

Open vragen

(vragenlijsten en interviews)

Tip: Verwerk een vragenlijst of mondeling interview door het uit te schrijven in de woorden van de geïnterviewde. 

Gesloten vragen

(vragenlijsten)

Tip: Geef elke antwoordmogelijkheid een code, dit maakt het gemakkelijker om de gegevens te verwerken.
Tekeningen Tip: Codeer de elementen die je op een tekening ziet. Maak hiermee een voorbeeld van een 'volledig' beeld.
Stellingen Tip: Noteer tijdens het spel hoeveel deelnemers akkoord gaan of niet. Daarnaast is het nuttig om te polsen naar de argumenten. 

Praktijkvoorbeeld tekeningen

De deelnemers kregen de opdracht om voor de activiteit een tekening te maken van een bos en deze na de activiteit aan te vullen. Bij de tekeningen werden volgende categorieën gedefinieerd:

  • Levend = bodem, struiklaag, bomen, zoogdieren, insecten/spinnen, vogels/nesten, amfibieën/reptielen, lucht
    • Lucht = zon, wolken, regen, lucht
    • Bodem = water, grond, gras, heuvels, paddenstoelen
    • Struiklaag= struiken, bloemen
  • Dood = hout en dieren
  • Menselijke elementen = bospad, mensen, banken, hutjes, palen, wegwijzers
  • Geluiden = dierengeluiden, mensengeluiden, stilte
  • Geuren
Praktijkstem

Stem uit de praktijk: Kim Van Sande (educator Hertberg)

We zagen tijdens de analyse dat leerlingen vooral veel flora tekenden. Daarom hebben we deze categorie nog meer onder de loep genomen en apart geanalyseerd om een meer gedetailleerde analyse te kunnen maken.”

 

Conclusies trekken

Na de analyse trek je conclusies. Is er iets af te leiden uit de gegevens? Welke thema’s springen eruit? Is er een verandering te zien? Wat wil deze verandering zeggen? Ga hierover in gesprek met je collega’s, zij kunnen een ander inzicht hebben of je een invalshoek laten zien die je zelf nog niet had bedacht. Op die manier trek je waardevolle conclusies over de invloed van je activiteit op de vooropgestelde leerdoelen.

Graag meer informatie? 

Download hier de leidraad: "Stap 4: Verwerk de data".