Project Mechelen station - Zemst
Het studiebureau Evolta onderzocht het traject tussen Mechelen en Zemst. Het gaat om een nieuwe fietsweg van ongeveer 2 kilometer lang en 4 meter breed.
De ontwerpplannen voor dit ontbrekende deel zijn klaar. De provincie Antwerpen dient in het voorjaar 2021 een vergunningsaanvraag voor dit project in. Zonder oponthoud en met respect voor de wettelijke procedures, hoopt de provincie Antwerpen de werken te starten in 2022.
Onderzochte trajecten
De provincie Antwerpen gaf studiebureau Evolta de opdracht om het meest ideale traject te onderzoeken tussen het kruispunt Stenenmolenstraat en de gemeentegrens Zemst. Uit dit tracéonderzoek blijkt dat een fietsostrade langs de westelijke spoorwegberm het meest ideale is. Het is het kortste en rechtste traject, de enige conflictvrije route (geen kruisingen met opritten van woningen en bedrijven) en er is voldoende ruimte om de fietsostrade aan te leggen.
Profiel
Op basis van het vooropgestelde basisprofiel (4m fietsostrade, 2 x 1m uitwijkstrook, 2 x 1m zone voor borden, verlichting) maakte het studiebureau een eerste schets. Dit geeft een weergave van hoe de fietsostrade er op sommige plaatsen uitziet.
Geerdegemstraat
Het studiebureau onderzocht ook de kruispunten van de fietsostrade. Daaruit blijkt dat de kruising van de fietsostrade met de Geerdegemstraat niet optimaal is. Om de veiligheid van de fietsers te garanderen besliste het stadsbestuur, op aanraden van de provincie Antwerpen, de Geerdegemstraat te knippen. Buiten de fietsveiligheid zorgt dit ook voor minder tijdverlies voor de fietsers, een grotere aantrekkelijkheid van de fietsostrade, maar ook voor minder sluipverkeer wat van de Geerdegemstraat een rustigere woonstraat maakt. Een doorgang voor fietsers en voetgangers blijft wel mogelijk.
Ontwerpplannen
Hieronder vind je de ontwerpplannen
Posters infomarkt
Tijdens een infomarkt stelde de provincie Antwerpen de ontwerplannen voor. Hieronder vind je de posters die gebruikt werden om de plannen verder toe te lichten.