Mol
Uitdagingen
- De unieke, kwaliteitsvolle winkels van oudsher, die voor de oorspronkelijke, individuele uitstraling van het centrum zorgden, vallen nu niet meer voldoende op in het grote geheel.
- De leegstand zorgde dat deze unieke winkels binnen het centrum niet meer hun vroegere cachet hebben en zo ging de identiteit van Mol grotendeels verloren.
- E-commerce ligt mee aan de basis van leegstand, die in Mol concreet wordt aangepakt.
- Het ‘thuisgevoel’ dat wel aanwezig is in het DNA, is nog niet visueel zichtbaar in het KWG. Mol speelt zijn unieke troeven momenteel niet voldoende uit.
- Het aantrekken van kwaliteitsvolle starters is voor Mol niet evident.
DNA-onderzoek
Het DNA-onderzoek van Mol leverde volgende bouwstenen op: Thuisgevoel, Kwaliteit, Balans, Groen, Water-Zand, Toekomstgericht, Duurzaam, Innovatief, Dorpsgevoel met stedelijke faciliteiten.
Hieruit werd het DNA van Mol gefilterd: ‘In je element in Mol. Want je voelt dat je erbij hoort, of je er nu kort of lang verblijft. Het is een gezellige cocon, waar je tot rust komt, waar je jezelf mag zijn en in balans kunt leven. Je hebt er alles om je thuis te voelen.’
De vertaling van dit DNA naar de kern bevat volgende facetten:
- Natuur en sfeer in de winkelstraten brengen
- Kleur en huiselijke sfeer in de winkelstraten brengen
- Persoonlijke en gepersonaliseerde signalisatie
- Kiezen voor lokaal!
- Als ondernemer bijdragen aan een plek waar mensen in hun element zijn
Acties
Presentatie winkelbeleving en ‘Thuishoekje in elke winkel’
In het najaar van 2019 kreeg retailcoach Steven Bollé de opdracht een presentatie in te richten waarbij de winkel werd bekeken vanuit helikopterperspectief en verbeterpunten gedetecteerd. Er werd gezocht naar oplossingen met een minimum aan investeringen en een maximale impact op verkoop en imago.
Daarnaast werd hij ook aangesteld voor coaching sessies bij handelaars van de conceptstraat zelf: de bestaande situatie werd geanalyseerd en tips ter verbetering gegeven, evenals suggesties voor een 'Thuishoekje' in het kader van de voorjaarscampagne.
Lampenkappen
Aan de bekabeling over de straten werden lampenkappen uit een duurzame stof gehangen, in verschillende formaten en kleuren, met ledverlichting. Ook aan de palen van de straatverlichting werden ze opgehangen. Met deze verlichting bracht Mol het 'thuisgevoel' visueel binnen het handelscentrum. De lampenkap kwam tevens terug in de voorjaarscampagne en in het nieuw ontwerp van de cadeaubon.
Bestickering leegstaande panden conceptstraat
Leegstaande panden van de conceptstraat werden overplakt met stickers met als achterliggende idee om de leegstand niet visueel te benadrukken, maar positief in beeld te brengen. De stickers geven een beeld van ‘wat zou kunnen zijn’ en welke winkels Mol nog in het centrum mist, onder meer een bloemenwinkel en een viswinkel werden zo voorgesteld.
Voorjaarscampagne 'Thuis winkelen in #MooiMol
In 2020 organiseerde Mol een voorjaarscampagne in het teken van het thuisgevoel van de klant. Zonder goede klanten is een handelszaak niets. Als ze winkelen voelen ze zich ‘thuis’ in #MooiMol en vertegenwoordigen dus ook mee de zaak als ambassadeur.
De campagne Thuis Winkelen in MooiMol volgde op de campagne ‘Helden van het shoppingcentrum’. Het werd een multimediale campagne met verschillende fases waarbij sociale media een belangrijke rol speelden. Een laagdrempelige wedstrijd zorgde voor betrokkenheid.
De gids ‘Wij zen open’, legt de link tussen de voorjaarscampagne Thuis Winkelen in MooiMol en de toeristische campagne ‘ZEN in Mol’. Het resultaat is een overkoepelende brochure waarin alle handelaars aan bod komen en klanten als ambassadeurs van de winkelstraten aan het woord zijn.
Ontwerp en presentatie cadeaubonsysteem
In 2020 gingen we van start met een nieuw cadeaubonsysteem. De cadeaubonnen worden via verschillende verkooppunten verspreid: automaat in de conceptstraat, aan de balies van administratief centrum 't Getouw, de dienst toerisme en de welzijnssite Ten Hove en via de webshop.