Herentals
Uitdagingen
- Er verdween heel wat dynamiek in de Zandstraat, van oudsher dé winkelstraat. Nieuw bloed van innovatieve starters of retailers is nodig.
- De Zandstraat lijkt zich op te delen in twee delen, zowel wat betreft werking van de handelaars onderling, als visueel voor de bezoekers.
- Als bezoeker wandel je al snel aan de ingang van de Zandstraat voorbij. Een eyecatcher moet de straat weer onder de aandacht brengen.
- De Zandstraat mist beleving en kleur. ‘Grijs’ wordt er het meeste geassocieerd, evenals ‘rood’ dat verwijst naar het DNA. Het DNA-onderzoek toonde aan dat de Zandstraat groen en gezelligheid mist.
Het DNA-onderzoek leverde volgende bouwstenen op: De typische Herentalsenaar, Rijke geschiedenis, Stad en natuur, Top in sport, Gezellig, Nostalgisch, Kritisch, Gastvrij, Klasse, Humor.
Hieruit werd het DNA van Herentals gefilterd: ‘Herentals. Stad van aanpakkers’. Je herkent er de speciaalzaken met echte vakmensen, de doeners en samenwerkers, met hun eigenzinnig karakter, die zichzelf niet al te serieus nemen en veel humor hebben, open staan voor nieuwe dingen en zin hebben in verandering.
Hoe kunnen we de Zandstraat ‘aanpakken’ en het DNA naar de kern vertalen:
- Open staan voor en stimuleren van nieuwe, andere vormen van ondernemerschap.
- Winkels en straten aantrekkelijk maken op een manier die past binnen het DNA.
- De Zandstraat visueel overzichtelijk maken en vergroenen.
- Met humor het DNA tot leven brengen.
Acties
Van de Zandstraat visueel één geheel maken
De banners zetten de ondernemers en het ondernemerschap in de kijker en houden rekening met het DNA. Twintig lichtpalen in de Zandstraat werden voorzien van banners met humoristisch opschrift rond het Herentalse dialect en de recente werf aan de ingang van de Zandstraat kreeg een afscherming met bedrukte Heras-doeken.
De visuele uniformiteit werd op twee plaatsen in de Zandstraat extra in de verf gezet door hotspots conform het DNA. Daartussen werden groenelementen geplaatst.
Creëren van een poorteffect aan de ingang van de Zandstraat
De Zandpoort is één van de toegangen naar het kernwinkelgebied en sluit de winkelstraat af. Aan de ingang vanaf de Grote Markt voorzien we de installatie van een derde hot spot. Herentals koos hier om een combinatie te maken van de vraag naar meer groen en een aantrekkingspool aan het begin van de straat, door het plaatsen van twee XL-bomen.
Aantrekken en ondersteunen van nieuwe ondernemers
In juni 2019 ging het Zandpand van start, gericht op het aantrekken van (jonge) nieuwe ondernemers die in een beschermde omgeving konden starten. Vier ondernemers kregen de kans om van het ondernemerschap te proeven en ook de gezamenlijke activiteiten (workshops, deelname shopping festival, …) werden gunstig geëvalueerd.
De inspanningen die dankzij dit project geleverd werden, werden opgepikt door een privé-ondernemer, die nu in het kernwinkelgebied op een andere locatie gestart is met een soortgelijk project (Upstores City).
Ondersteuning van de handelaars via handelscoaching en acties bij shoppingevenementen
Met retailcoach Steven Bollé gingen we bij handelaars in de Zandstraat na wat nu eigenlijk een goede fysieke winkel anno 2020 is. Een eerste kennismaking kwam via een presentatie met toelichting, gevolgd door een vragensessie in groep en individueel.
In de tweede fase werden individuele coachings georganiseerd voor tien ondernemers in de Zandstraat.
Tijdens het Shopping Festival in zomer 2019 gaf onder meer Lien Degol kledingadvies, zowel in het Zandpand als in een aantal winkels in de Zandstraat zelf. Als afsluiting van het project ontwierpen we een boekje met vouchers van de handelaars, een soort van prikkelpakket om bezoekers terug naar de handelaars te trekken.