Hoogstraten

Uitdagingen 

  • De Vrijheid is een zeer drukke winkelstraat, waar bezoekers geen langere tijd verpozen.
  • Er is momenteel te weinig passage te voet, maar teveel met de wagen (auto-hoppen).
  • De Vrijheid mankeert een duidelijke pleinfunctie.
  • In de Vrijheid vind je geen aanknopingspunten met of verwijzingen naar de kenmerkende land- en tuinbouwproducten die zich in het omliggende gebied bevindt.

DNA-onderzoek

Uit het mission statement en de tone of voice werd het DNA van de Vrijheid gefilterd: ‘Vrijheid. Voor ‘t leven’. Dit DNA werd gevat in een kenmerkende, dynamische huisstijl.

Mission statement

De Vrijheid is de vitale levensader van een soevereine enclave die goed voor zichzelf kan zorgen en zelfbewustzijn uitstraalt. Die zelfzekere houding is geworteld in het rijke verleden van handel-, diensten- en landbouwstad en uit zich in hoge kwaliteit en klasse van gebouwen, winkels en voorzieningen. De historische bomen en gebouwen vormen hierbij de ruggengraat van de straat.

Tone of voice

De Vrijheid is de bakermat van de stad. Het is een levendige ontmoetingsplek vol verscheidenheid en tegelijkertijd verbondenheid, waar je altijd terecht kunt. De Vrijheid straalt een vertrouwde luxe uit zonder pretentie. Als klant ben je er koning, als bewoner kom je er thuis en als nieuwkomer voel je je meteen welkom.

Acties

Meer groen

Meer groen zorgt voor meer gezelligheid. De lindenbomen zijn een specifiek kenmerk van het winkelcentrum, maar verder zorgden enkel de haagjes rondom de zitbanken en een aantal bloemenkuipen voor aankleding. Hoogstraten zette in op permanente groenelementen, wat de gezellige sfeer bevordert en positief werkt op het gemoed van de bezoekers.

Opener zitmeubilair

De zitbankjes zaten verstopt achter een haagje, wat niet uitnodigt, noch voor een rustpunt zorgt. Het beperkte aantal kuipstoeltjes in het straatbeeld oogde oubollig en zijn gericht naar de drukke straatkant, weg van de winkels. De plaatsing van open zitbanken zorgt voor een uitnodigend resultaat, gecombineerd met extra groenelementen die de aantrekkelijkheid en gezelligheid verhoogden.

Opener zitmeubilair

Signalisatie voor lang-parkeren

De invoering van een blauwe zone betekende een verluchting van het verminderde zoekverkeer en achter de winkelstraat kwamen parkings bij voor langer parkeren. In het winkelcentrum ontbrak echter nog signalisatie naar deze parkings.
Gemakkelijk parkeren zorgt voor extra klanten en verlaagt de concurrentie met de baanwinkels.
Hoogstraten zette in op de betere aanduiding van de plaatsen voor lang-parkeren.

Meer en uniforme fietsenstallingen

Door de verschillende maatregelen ten gunste van de zwakke weggebruikers was er in de loop van de jaren een slordige wirwar aan soorten straatmeubilair ontstaan.. Er stonden al zeker drie soorten fietsenstallingen in het winkelcentrum.
Hoogstraten opteerde resoluut voor fietsnaalden, geplaatst rekening houdend met de noden en bepaalde aantrekkingspunten (horeca, ijsjes, …).

Uniforme fietsenstallingen

Hoogstraten digitaal

Ook digitaal moet Hoogstraten winkelstad beter ontsloten zijn. Hiervoor heeft de stad in samenwerking met Unizo een website beleefhoogstraten.be in het leven geroepen. Hier vinden bezoekers alle info over het centrum en haar ondernemers, parkeertips gegeven, worden acties gepubliceerd en linken met social media gelegd.

Straatpromotie

Tot voor kort werd op verschillende manieren promotie gemaakt voor het winkelcentrum van Hoogstraten, maar nergens zichtbaar in het straatbeeld zelf. Via 100 nieuwe banners in de Vrijheid wordt nu promotie gemaakt van individuele winkels en/of lokale producten, maar evengoed van lokale evenementen.