Heist-op-den-Berg
Uitdagingen
- De Bergstraat heeft een ietwat oubollig imago: bovenverdiepingen zijn soms onverzorgd of verouderd en enkele woningen tussen de winkels staan leeg.
- De Bergstraat miste ankerpunten, rustpunten en beleving.
- Bezoekers die parkeren op het Cultuurplein werden afgeschrikt om het winkelgedeelte links te bezoeken door het zicht op een onverzorgd, braakliggend stuk grond.
- Het voetgangersgedeelte aan het Cultuurplein was gevaarlijk door verkeerde aanleg van bestrating.
- Er was onvoldoende verbinding tussen de gratis parking Vlinderstraat en de Bergstraat.
Het DNA-onderzoek
Uit de mission statement en tone of voice werd het DNA van de Bergstraat gefilterd:
‘Bergstraat. Goesting om te beleven’
Mission statement
Heist-op-den-Berg is de verstrengeling van Kempische gezelligheid en zakelijke stedelijkheid, waar iedereen op een ongedwongen manier welkom is. De Bergstraat is de spil die Heist-op-den-Berg hogerop brengt en die als uitvalsbasis dient voor groot en klein.
Tone of voice
Je kunt er uitgebreid gaan eten of een frisse pint drinken. Je kunt er een charmante boetiek binnenwandelen of shoppen in een grote modeketen. Je kunt er het bruisende stadsgevoel ervaren of de gezellige ‘iedereen-kent-iedereen’ sfeer opsnuiven. Vanuit de Bergstraat verken je de gemeente waar het stedelijke en het landelijke samenkomen en iedereen zich thuis voelt. In de Bergstraat krijg je goesting om Heist-op-den-Berg te beleven. Welkom!
De Bergstraat voor de acties
De acties
Voor het onderdeel van de street branding nam Heist-op-den-Berg een extern bureau Lab Maurice onder de arm.
De bergstraat in een nieuw jasje
Bij het DNA-traject ontwierp Only Humans een huisstijl met het logo en de slogan van de Bergstraat die werd gebruikt om de banners in een nieuw kleedje te steken. We pasten het concept ook toe op etalagestickers en op www.bergstraat.be.
Een ononderbroken Bergstraat
Een groot pijnpunt was het onverzorgde braakliggende stuk grond aan parking Cultuurplein. Hier werd een schutting voor geplaatst, met een duidelijke signalisatie naar beide delen van de Bergstraat.
Ook het voetgangersgedeelte naast het Cultuurplein werd ingekleed op de grond, met een visuele verbinding tussen beide delen van de straat. Tenslotte werd de betonnen muur, die de afscheiding vormt met parking Cultuurplein, in een fris kleedje gestoken.
Zo werd deze hele zone, die door haar ligging een poortfunctie voor de Bergstraat uitoefent, opgewaardeerd en een aantrekkingspool.
Parking verbinden met de Bergstraat
Als sluitstuk zorgde Heist-op-den-Berg voor gratis parking. Parking Vlinderstraat had meer dan voldoende capaciteit, maar die moest nog verbonden worden met de Bergstraat en een mooie aankleding krijgen.
Hiervoor namen we een aantal acties:
- we duidden de parkings aan vanuit de aanrijroutes;
- we kleedden de voetgangersdoorgang mooi aan;
- we staken de parking in de nieuwe huisstijl;
- we lanceerden een communicatiecampagne om de parkings meer bekendheid te geven.