Inspiratiedag Gebiedsgericht werken in de praktijk

13.09.2019

OPGELET: DE INSPIRATIEDAG IS UITGESTELD. EEN NIEUWE DATUM VOLGT SNEL.

Ontdek via getuigenissen en workshops de expertise en concrete aanpak van gebiedsgericht beleid in de provincie Antwerpen. Ondervind wat een gebiedsprogramma voor jou als partner kan betekenen. Werk mee aan de toekomst van gebiedsgericht beleid in de provincie Antwerpen.

De Inspiratiedag Gebiedsgericht werken in de praktijk vindt plaats op 22 november 2019 van 9u tot 17u30 in het congrescentrum van het Provinciehuis in Antwerpen.

Het programma in een notendop:

09u00 Onthaal met koffie

09u30 Welkomstwoord

10u00 Getuigenissen van gemeenten en partners

12u30 LUNCH

13u30 Workshops

15u45 Afsluiting

16u15 Netwerkreceptie

Getuigenissen van gemeenten en partners in de gebiedsprogramma’s over:

•  Samenwerking faciliteren
  •  Eenvoud brengen in de complexiteit

Kies uit deze 5 verschillende workshops jouw 2 favorieten:

1. Gebiedsgericht werken: van identiteitscrisis tot gedragen gebiedsconcept.
    Gebiedsprogramma’s en streekidentiteit.

2. Ons gebied voor morgen: I HAVE A DREAM.
    Visievorming in gebiedsprogramma’s.

Om die droom morgen ook realiteit te zien worden, werken we eerst een visie uit.
    We houden onderweg halt bij aandachtspunten en valkuilen van visievorming:
    Droom je alleen of samen? Met wie dan? In welke fase van je project?
    Mag je luidop dromen, zonder dat men al meteen denkt dat alles beklonken is?
    Hoe passen verschillende dromen voor éénzelfde gebied in elkaar?
    We zoeken samen een weg om dromen om te zetten in één gedragen visie.

3. Na de start volgt altijd een finish. Het einde kroont het (gebiedsgericht) werk.
    Wat na het gebiedsprogramma?
    Een gebiedsprogramma schiet uit de startblokken en na jaren intensieve samenwerking, komt het moment om na te denken wat er na het gebiedsprogramma volgt. In deze workshop bekijken we samen wat er nodig is om een vlotte finish mogelijk te maken waar iedereen achterstaat. Want afronden doe je in schoonheid. Dat is bij een gebiedsprogramma niet anders.

4. Van hokjes naar gemeenschappelijk belang - Rol in ruimtelijke realiteit.
    Hoe ga je om met de vele verschillende sectoren in je gebied?

In één gebied spelen verschillende economische belangen: onder meer landbouw, natuur, ontginning, recreatie en verschillende bestuursniveaus hebben elk hun doelstellingen. In deze workshop kruipen we in de huid van de verschillende stakeholders. Hoe werken we samen richting gemeenschappelijk belang? Op maat van de uitdagingen in de Kempense Meren te Mol, ontwikkelen we een praktische aanpak.

5. Hoe krijg je je streek mee?
    Draagvlak creëren: een gebiedsprogramma van en voor iedereen.