Ontdek 7 nieuwe, groene wandellussen in de Antwerpse rand

29.06.2021

Het gebiedsprogramma Groen Kruis creëert groene en recreatieve verbindingen  in de noordoostelijke rand van Antwerpen. Daar varen zowel dieren, planten als mensen beter bij.  In lijn met die filosofie werkten GruunRant vzw en provincie Antwerpen zeven avontuurlijke routes die de groene zones in de stadsrand met elkaar verbinden. Trek je stevige stappers aan en laat je verrassen!

Wandelkaart Groen Kruis: 7 groene wandellussen in de noordoostelijke rand van Antwerpen
De gratis overzichtskaart vind je in de districts- en gemeentehuizen in het gebied van Groen Kruis.

De zeven routes brengen je naar gebieden zoals het Peerdsbos en het Rivierenhof, en laten je ook minder bekende pareltjes ontdekken. Wat vooral bijzonder is: de volledige wandelroutes zoeken actief het groen op en tonen veel variatie. Zo hop je van park naar boslandschap, via volkstuinen en groenzones, langs kasteeldomeinen en tussen akkers en groene dreven. Waar mogelijk zijn onverharde paden gekozen.

De lusvormige wandelroutes variëren in lengte van 8 tot 18 km en hebben best wel een wat ruiger kantje. Daardoor zijn ze minder geschikt voor de minder mobiele wandelaar, al kun je bijvoorbeeld met een terreinbuggy en een beetje zin voor avontuur de uitdaging wel aangaan.

Alle zeven wandelroutes liggen binnen handbereik van de Anterpenaar en de randbewoner, en bieden je een ideale manier om de stadse drukte even te ontvluchten. Je verkrijgt de gratis wandelkaart bij de districten en gemeenten Ekeren, Merksem, Deurne, Schoten, Wijnegem, Wommelgem en Schilde.

De zeven wandelroutes zelf kun je downloaden via de bijhorende links op deze pagina. Je vindt er zowel een drukklaar PDF-bestand als een gpx-bestand voor wandel-apps op je smartphone of gps-toestel.

De zeven Groen Kruis-wandelroutes ten noordoosten van Antwerpen