Workshops editie 2021
Leerstoel Zorg en Natuurlijke Leefomgeving - UA
Tijdens dit webinar lichtte Hans Keune, politicoloog en milieuwetenschapper, de resultaten toe van de corona-natuurbevraging die de Leerstoel Zorg en Natuurlijke Leefomgeving (UAntwerpen) in april 2020 aan de bevolking voorlegde.
Bij de meerderheid van de respondenten is het besef gegroeid dat natuur goed is voor onze gezondheid. Maar tegelijkertijd werden ook weer nieuwe vragen opgeroepen. Daarom komt er in 2021 een vervolg op dit onderzoek waarbij ook gefocust zal worden op moeilijker bereikbare doelgroepen.
Maar er was nog veel meer. De Leerstoel Zorg en Natuurlijke Omgeving UAntwerpen bundelt de krachten van verschillende groepen en experten in een aantal onderzoeken zoals bijvoorbeeld de projecten Buitenzorg rond het vergroenen van zorginstellingen, en Mee op stap waarbij kwetsbare doelgroepen worden gestimuleerd om te gaan wandelen in de natuur onder begeleiding van een coach.
Irina Spacova kaderde het project B@seball dat de link bestudeert tussen school, speelplaatsomgeving, biodiversiteit en gezondheid van kinderen.
Herwig Leirs vatte voor ons de risico’s op infectieziekten via dieren in de natuur samen.
Ecopsychologe Ann Sterckx interviewde bestendig afgevaardigde Jan De Haes over de relatie zelfzorg en verbondenheid met de natuur en de rol van natuurcoaching, wat hem volgende quote ontlokte : ‘Een gezonde geest kan pas in een gezond lichaam als ook de omgeving gezond is. Het beleid van de provincie richt zich op meer natuur toegankelijk maken voor de burgers en dat ook als normaal te laten ervaren.’
Tot slot vertelde huisarts Roy Remmen over de individuele benadering van elke patiënt en natuur op doktersvoorschrift.
Je kan de boeiende presentatie hier opnieuw bekijken en in het filmpje hoor je ook de sprekers zelf aan het woord.
Webinar Natuurcoaching door Peter Massy – 2 boots coaching
Tijdens dit Webinar lichtte erkend natuurcoach Peter Massy enthousiast toe wat natuurcoaching is en hoe het werkt.
De vele deelnemers werden actief betrokken, hun reacties vlogen binnen via de chat, die een succesvol medium bleek om iedereen zijn eigen ervaringen en belevingen in sneltempo te laten delen.
Het belangrijkste over natuurcoaching dat we hebben ervaren is hoe de natuur erin slaagt je bij belangrijke levensvragen uit je hoofd te trekken en je meer direct in je gevoel te zetten. Doordat de natuur je zintuigen aan het werk zet en externe prikkels aanbiedt, ga je gevoelsmatig op een andere manier met je levensvragen om.
De coach daagt je tijdens dit proces uit, stelt je vragen en helpt je je geest open te zetten voor wat via de natuur op je afkomt.
Op het einde van een sessie natuurcoaching wordt er teruggeblikt op je oorspronkelijke vraag en gekeken hoe de sessie je daarin verder heeft gebracht. Een interessante oefening is bijvoorbeeld bij een splitsing elke weg bewandelen, de ene met de gedachte aan de ene keuzemogelijkheid en het andere pad met de andere keuzemogelijkheid. Door aan je keuzemogelijkheden fysieke prikkels en beweging te koppelen, krijg je ervaringen en inzichten die zinvol kunnen zijn.
Natuurcoaching wordt vaak gebruikt in het kader van loopbaanbegeleiding, maar kan ook voor burn-out en andere levensvragen een interessante methode zijn.
Werkwinkel Buitenkansen door Veerle Moons, Katrien Hoeylaerts, Elke Hermans en Karoline Hofmans – MOS
Het project ‘Buitenkansen’ van MOS – Milieuzorg op School, richt zich op het secundair onderwijs.
Via 6 buitenkansen, die als uitdagingen zijn geformuleerd, worden jongeren gemotiveerd om buiten op ontdekking te gaan. De buitenkansen zijn gericht op gevoelsmatige thema’s die goed aansluiten bij de leefwereld van de jongere: tot welke bubbel hoor jij, nieuwe ervaringen opdoen, creativiteit en plezier beleven, zorg en vrienden, waardering en erkenning, verwarring en verwondering.
Tijdens de workshop werden de deelnemers naar buiten gestuurd, om daar -toevallig in de sneeuw- zelf te gaan ervaren wat een Buitenkans met je kan doen. Dat werkte wonderwel. Na een half uur verschenen de deelnemers met een frisse kop weer achter hun computerscherm om in kleinere groepen -de zogenaamde breakout rooms- enthousiast hun ervaringen te delen: foto’s van de helblauwe lucht, de engel in de sneeuw, de sneeuwballon en vele andere.
We zijn ervan overtuigd dat dit concept werkt en dat het de moeite loont om in het onderwijs jongeren een extra duwtje te geven om de natuur in te gaan en daar een Buitenkans te beleven.
Werkwinkel Buurten met Erfgoed door Jan Pandelaars
Erfgoed is bewaren voor de toekomst, van materiaal, van ruimte, van gedachten. De vragenlijst die de deelnemers op voorhand invulden maakte de vraag zeer persoonlijk. Het was even zoeken om het juiste voorwerp te vinden dat over de generaties mee mag. Erfgoed is dichterbij dan je soms zou denken. Ook werd in de breakoutrooms duidelijk dat ieder op een zeer verschillende manier omgaat met erfgoed: de ene houdt liefst alles bij van vorige generaties, de andere liever zo weinig mogelijk. Zo heeft de koekoeksklok van de oma grote betekenis voor Jan, maar of zijn kinderen dat nog beschouwen als erfgoed is zeer de vraag. Het concept erfgoed kreeg een nieuwe invulling via deze piste.
Het omgaan met ruimtelijk erfgoed werd ook heel concreet door de verschillende plaatsen die de deelnemers op voorhand aangaven als ’hun bijzonder plekje in de provincie Antwerpen’. De mogelijkheden om interessante (erfgoed-)informatie te ontsluiten via de IZITRAVEL app werden in elk geval duidelijk geïllustreerd. Er zelf mee aan de slag gaan zal nog wel wat oefening vragen, maar de goesting om de app te gebruiken is zeker aangewakkerd. Een zeer boeiende en gevarieerde workshop.