Lerende netwerken
Bouw mee aan sterke lerende netwerken die de brug vormen tussen onderwijs en arbeidsmarkt
Op 23 september vond de online bijeenkomst van de lerende netwerken plaats. Samen met een 100-tal deelnemers uit onderwijs, ondernemingen en beleid lieten we ons inspireren over hybride leeromgevingen.
We startten de middag met een collectief deel waarin de Leermeesters inzichten deelden over de lopende GHLOBO-leeromgevingen: hoe ‘hybride’ of verweven is het leren tussen onderwijs en beroepspraktijk? Waar zien we kansen? Welke ontwerpvragen moeten we zeker stellen? Vervolgens werkten we per lerend netwerk (zorg - logistiek - energietransitie) interactief verder op een aantal kernvragen rond krachtig hybride leren op het grensvlak tussen onderwijs en arbeidsmarkt.
Programma
We bundelen en delen graag het materiaal bij de bijeenkomst.
Plenaire deel
- GHLOBO: toelichting bij project
- de Leermeesters: “Hybride leeromgevingen: analyse & ontwerpmodel in de praktijk”
Deelsessies
In de verschillende lerende netwerken werd doorgewerkt onder begeleiding van procesbegeleiders. De leergemeenschap energietransitie startte het traject. De leergemeenschappen zorg en logistiek werkten verdiepend verder op de diagnoserapporten die een overzicht bieden van het eerste deel van hun traject; daarbij brachten de Leermeesters de bestaande leeromgevingen in kaart en stelden het ‘hybride’ karakter in vraag. In het volgtraject wordt vanuit deze rapporten voortgebouwd aan sterke hybride leeromgevingen. Benieuwd naar de rapporten?:
- Diagnoserapport zorg
- Diagnoserapport logistiek
Lerende netwerken?
We werken met 3 verschillende netwerken: voor zorg, logistiek en energietransitie. We komen zowel sectorspecifiek samen als overheen de lerende netwerken. Overkoepelend mag je dit verwachten als je aansluit bij de GHLOBO lerende netwerken:
- Krijg concrete handvaten van experts via een onderbouwd kader rond ‘hybride leeromgevingen’
- Ga mee kijken naar innovatieve hybride leer- en simulatieplekken en laat je inspireren door andere scholen, bedrijven en beleidsactoren
- Ontdek wat concreet nodig is om krachtige leeromgevingen te ontwerpen die future-proof voorbereiden op de arbeidsmarkt
- Bespreek mee hoe specifieke competenties in de zorg, logistiek of energietransitie anders of gerichter ontwikkeld kunnen worden via hybride leren
- Verwerf nieuwe inzichten rond leerculturen in organisaties en professionalisering van mentoren
De specifieke invulling voor de 3 lerende netwerken vind je terug in één oogopslag:
GHLOBO?
In de Vlaams-Nederlandse grensregio vormt de afstemming tussen vraag en aanbod van arbeidskrachten een belangrijke uitdaging. Knelpunten op de arbeidsmarkt manifesteren zich niet in het minst in de sectoren verbonden aan de bedrijvigheid in logistiek, de groeiende zorgvraag en de verduurzaming in de bouwsector. Enerzijds hebben ondernemingen in deze sectoren het vaak moeilijk om gekwalificeerde vakmensen aan te trekken. Anderzijds stroomt een grote groep jongeren ongekwalificeerd uit het onderwijs. Door te vertrekken vanuit het gedachtegoed van ‘hybride leeromgevingen’ wil GHLOBO deze afstemming tussen onderwijs en de beroepspraktijk versterken om jongeren meer leerkansen te bieden.
GHLOBO is een samenwerkingsverband tussen de Provincie Antwerpen, Curio en Karel de Grote Hogeschool. Het GHLOBO-project wordt ondersteund door Interreg Vlaanderen-Nederland en de provincies Noord-Brabant en Antwerpen. GHLOBO is een realisatie in het grensoverschrijdend samenwerkingsprogramma Interreg Vlaanderen-Nederland, met financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Meer info: www.grensregio.eu.