GHLOBO

GHLOBO staat kortweg voor Grensoverstijgend Hybride Leeromgevingen in het Beroepsgericht Onderwijs. Het GHLOBO-project is een samenwerkingsverband tussen de Provincie Antwerpen, Karel de Grote Hogeschool (VL) en Curio (NL). Samen willen we onderwijs en arbeidsmarkt dichter bij elkaar brengen in de sectoren zorg, logistiek en energietransitie. Concreet wil GHLOBO sterke hybride leeromgevingen vormgeven, ondersteunen en verduurzamen om zo het leerpotentieel van jongeren te vergroten.

Gelieve marketing cookies te accepteren om deze video te bekijken.

Context

In de Vlaams-Nederlandse grensregio vormt de afstemming tussen vraag en aanbod van arbeidskrachten een belangrijke uitdaging. Knelpunten op de arbeidsmarkt manifesteren zich niet in het minst in de sectoren verbonden aan de bedrijvigheid in logistiek, de groeiende zorgvraag en de verduurzaming in de bouwsector. Enerzijds hebben ondernemingen in deze sectoren het vaak moeilijk om gekwalificeerde vakmensen aan te trekken. Anderzijds stroomt een grote groep jongeren ongekwalificeerd uit het onderwijs. Door te vertrekken vanuit het gedachtegoed van ‘hybride leeromgevingen’ wil GHLOBO deze afstemming tussen onderwijs en de beroepspraktijk versterken om jongeren meer leerkansen te bieden. 

Hybride leeromgevingen?

Het GHLOBO-project vertrekt vanuit het ontwerpmodel van ‘hybride leeromgevingen’. Ontwerpmodellen van leeromgevingen op de grens van onderwijs en beroepspraktijk bieden een lens om bestaande leeromgevingen binnen het onderwijs en in de beroepspraktijk (werkplekleren) te analyseren én via co-creatie verder te ontwikkelen. Het model bestaat uit 4 kwadranten die onderwijs en beroepspraktijk op verschillende manier in afstemming brengen met elkaar. Deze animatie vertelt je in 4 minuten helder wat hybride leeromgevingen precies zijn:

Gelieve marketing cookies te accepteren om deze video te bekijken.

Een sterke hybride leeromgeving verweeft de verschillende kwadranten in het leerproces van leerlingen om zo een optimale vertaalslag naar leerkansen te bieden. In de ontwikkeling van hybride leeromgevingen is het dan ook essentieel dat onderwijsverstrekkers en ondernemingen elkaar voldoende vinden. Het is op deze uitdaging dat het ontwerpmodel van hybride leeromgevingen een evidence-informed kader biedt binnen het GHLOBO-project. 

Hoe gaan we concreet aan de slag?

GHLOBO zet in op het versterken van de uitwisseling tussen onderwijs en de beroepspraktijk, verdere afstemming van het bestaande leeromgevingen en investering in aanvullende hybride leeromgevingen. Concreet doen we dat via volgende aanpak in samenwerking met verschillende partners in de Vlaams-Nederlandse grensregio:

1. Lerende netwerken (strategische afwegingen)

Sectoren : zorg, logistiek en energietransitie

Met de uitbouw en ondersteuning van lerende netwerken zet GHLOBO in op de uitwisseling van praktijkervaringen en wetenschappelijke kennis en uit Nederland en Vlaanderen. Met de lerende netwerken wilt GHLOBO zo het draagvlak versterken en bestaande leeromgevingen, behoeften en opportuniteiten rond hybride leeromgevingen inventariseren. We doen dit door peer learning activiteiten en workshops te organiseren in samenwerking met kennis- en expertisecentra.

2. Leergemeenschappen (operationele afwegingen)

Sectoren : zorg en logistiek
Via leergemeenschappen voor zorg en logistiek start GHLOBO twee pilootprojecten om échte hybride leeromgevingen op te zetten. Concreet bouwen we voor elk pilootproject een leergemeenschap uit met een selecte groep van professionals en studenten uit onderwijs én beroepspraktijk. In co-creatie ontwikkelt, test en verduurzaamt deze leergemeenschap echte hybride leeromgevingen. 

- In de provincie Antwerpen loopt er zo een pilootproject voor zorg. Het Kwartier Z van het Gouverneur Kinsbergencentrum (expertisecentrum voor de zorgeconomie) ondersteunt dit pilootproject.
- In de provincie Noord-Brabant (NL) loopt er een pilootproject voor logistiek. Dit pilootproject wordt gedragen door Curio (beroepsopleider regio West-Brabant, NL). Vanuit de provincie Antwerpen is ook het Havencentrum betrokken. 

3. Behoefteanalyse

Sector : energietransitie
Met een behoefteanalyse onderzoeken we welke ontluikende competentie- en opleidingsbehoeften de Europese Green Deal stelt voor bouw-, elektro, koelings- en warmtetechnieken. We vertalen deze behoeften naar kansen voor nieuwe hybride leeromgevingen rond energietransitie in onze grensregio. Kamp C (centrum voor duurzaamheid en innovatie in de bouw) van de Provincie Antwerpen is sterk betrokken bij deze behoefteanalyse.

Onze doelgroepen

Het GHLOBO-project richt zich breed op volgende groepen:

1. Onderwijsinstellingen met een beroepsgericht aanbod gericht op de sectoren zorg, logistiek, energietransitie (met name bouw-, elektro-, koeling- en warmtetechnieken) in de provincies Antwerpen en Noord-Brabant (NL). De focus ligt op opleidingen van het secundair of middelbaar onderwijs maar er is ook ruimte voor aanbieders van opleidingen uit het hoger onderwijs. 

2. Ondernemingen, sectororganisaties en sociale partners uit de sectoren zorg, logistiek en sectoren verbonden aan de energietransitie (met name bouw-, elektro-, koeling- en warmtetechnieken).

3. Beleidsactoren in het flankerend onderwijs- en arbeidsmarktbeleid en de Vlaamse/ Nederlandse overheidsinstanties die instaan voor arbeidsbemiddeling, beroepsopleidingen en -onderwijs.

4. Lerenden in de betrokken beroepsgerichte opleidingen in het secundair (VL) of middelbaar (NL) onderwijs als finale eindgebruikers.

Contact

Heb je interesse om aan te sluiten bij onze lerende netwerken? Wil je graag op de hoogte gehouden worden van initiatieven over hybride leeromgevingen? We horen het graag!

Heb je nog vragen? Aarzel dan niet om contact op te nemen met Sara of Ward van het GHLOBO-team. Zij helpen je graag verder!

Samenwerking en financiering

GHLOBO is een samenwerkingsverband tussen de Provincie Antwerpen, Curio en Karel de Grote Hogeschool. Het GHLOBO-project wordt mee gefinancierd door de provincies Noord-Brabant (NL) en Antwerpen (VL); en Interreg Vlaanderen-Nederland, het grensoverschrijdend samenwerkingsprogramma met financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Meer info: www.grensregio.eu.