Kun jij lachen met zwerfvuil?

28.07.2021

Onder het motto “met een glimlach bereik je meer” wil de provincie iedereen even letterlijk en figuurlijk doen stilstaan bij de impact van achtergelaten rommel op de waterhuishouding en de dieren en planten in en rond haar waterlopen.

Cartoons maken mensen op een visuele en grappige manier duidelijk dat afval achterlaten echt niet ok is. Cartoonisten Lectrr en Steven Boers tekenden elk present voor deze ludieke campagne.

Zwerfvuil is een hardnekkige plaag, zeker in de buurt van waterlopen langs publieke plaatsen of drukke wegen of in de buurt van een vuilvang of - rooster. Opgestapeld afval in de waterloop belemmert de goede doorstroming van het water en wat er niet thuishoort, kan nefast zijn voor dieren en planten.

Tonnen geld, afval en energie

De provincie beheert 2.400 km onbevaarbare waterlopen. Ze ruimt gemiddeld 1 of 2 keer per week zwerfvuil op en controleert vuilroosters of één van de (drijvende) vuilvangen.

Jaarlijks wordt naar schatting 2.500 kg afval naar de verwerker gebracht. Dat kan gaan van verdwaalde mondmaskers, bierblikjes, luiers, drugsstorten, isolatieplaten, brokstukken tot zelfs brandkasten, paspoppen, opblaasbare eendjes en fietskarren. Sluikstort kan je trouwens aan de provincie melden via www.meldpuntwaterlopen.be.