Aankoop hotelruïne

24.09.2021

De hotelruïne die zich aan het Vrijbroekpark in Mechelen bevindt, wordt door de provincie Antwerpen gekocht. Het Provinciaal Groendomein zal het beheer van deze site op zich nemen zodat deze in de toekomst op een veilige manier toegankelijk wordt. Momenteel blijft de site nog ontoegankelijk voor het publiek.

Eind jaren 1960 waren er plannen om in Mechelen in wat nu het Provinciaal Groendomein Vrijbroekpark is een groot luxehotel te bouwen met 19 verdiepingen. Verder dan twee bouwlagen zijn de projectontwikkelaars nooit geraakt. De constructie is de afgelopen tientallen jaren een ware ruïne geworden, in het Mechelse bekend als het ‘spookhotel’.

De provincieraad van de provincie Antwerpen beslist om deze site aan te kopen. Het is niet de bedoeling om de ruïne af te breken, maar om ze te conserveren en ze enerzijds verder te ontwikkelen naar de natuur toe door er o.a. een habitat voor vleermuizen en andere dieren van te maken. Anderzijds zal de ruïne na het uitvoeren van de nodige beveiligingswerken opengesteld worden voor het publiek.

Na 40 jaar onaangeroerd te zijn geweest, zetten we nu de eerste stappen uit het moeras met de aankoop van de hotelruïne. In de komende fase zal de natuur haar plaats krijgen in en op deze site. Daarnaast zal er een beperkte toegang voor de bezoekers gecreëerd worden”, vertelt gedeputeerde Jan De Haes.

Ondanks de zeer onveilige omstandigheden was het een sterke aantrekkingspool voor graffitikunstenaars en fotografen maar jammer genoeg ook voor drugsdealers. Doordat de Provincie Antwerpen sinds 2017 eigenaar is van de omliggende gronden werd dan ook besloten om deze site af te sluiten. Dit blijft nog zo tot de ruïne op een veilige manier bezocht kan worden.

Omschrijving van de ruïne

De hotelruïne bestaat uit twee verdiepingen. Op de eerste verdieping en het gelijkvloers is een duidelijke indeling in verschillende ruimtes. Op de tweede verdieping ligt enkel de vloerplaat. Het is momenteel een gevaarlijke ruïne omdat er liftschachten aanwezig zijn, putten voor de aanleg van leidingen en een onafgewerkt zwembad. Op de bovenste verdieping is het gevaarlijk om rond te lopen, naast de gaten in de vloerplaat steken er ook verschillende staaldraden uit.

Ondertussen doet de natuur haar werk, op en in de ruïne groeien planten en bomen.
Verschillende soorten vleermuizen (dwergvleermuis, grootoorvleermuis en ingekorven vleermuis) hebben een thuis gevonden in de ruïne. Vleermuizen zijn een beschermde diersoort.

Wat brengt de toekomst?

De ruïne zal behouden blijven, wordt veilig gemaakt zodat ze toegankelijk kan worden en dit met behoud van de groene, natuurlijke omgeving. Voorlopig kun je de ruïne dus nog niet bezoeken. In de toekomst zal de verdieping toegankelijk gemaakt worden. Het gelijkvloers blijft ontoegankelijk zodat vleermuizen hier ongestoord kunnen wonen.

Meer info:
vrijbroekpark@provincieantwerpen.be