45 kaarsjes voor de Kinderboerderij Rivierenhof

07.12.2020

Hip hip hoera, er is er eentje jarig! De kinderboerderij in het Rivierenhof blaast dit jaar 45 kaarsjes uit.

Postkaartjes_LevendErfgoed_v4_ZonderSnijtekens
Levend erfgoed op de Kinderboerderij

In 1975 kwam de familie Herthogs in dienst van de provincie Antwerpen en werd de boerderij officieel een kinderboerderij. Maar Jos en Toke woonden met hun 5 zonen al sinds 1952 op het erf. Tussen 1921 en 1975 deed de boerderij dienst als modelboerderij voor de Landbouw- en Huishoudschool, die ook wel bekend stond als ‘boerinnekesschool’. Wij kennen haar vooral als het vroegere Sint-Godelieve, nu aVant. De leerlingen konden op de boerderij komen oefenen wat ze op school geleerd hadden.

De boerderijgebouwen uit 1921 waren niet dezelfde als die uit 1952. De oude boerderij werd waarschijnlijk op het einde van de 19de eeuw gebouwd en werd afgebroken in 1950. Maar ook daarvoor stond er al een boerderij op deze plaats, waarschijnlijk al sinds de 18de eeuw. Deze boerderij kreeg in de loop van de tijd verschillende namen: Sint- Annablok, Biesenbosch, enz.

Tot het einde van de 19de eeuw werd de hoeve waarschijnlijk bewoond door de hoveniersfamilie van het kasteel. Zij zorgden voor de tuinen die bij het kasteel hoorden en waren in dienst van de kasteelheer. Tot 1921 was dit de familie Bosschaert de Bouwel - Cogels. In dat jaar kocht de provincie Antwerpen het Rivierenhof, met alle gebouwen die in het park stonden.

Tussen 1952 en 1985 woonden en werkten Jos en Toke Herthogs op de boerderij. Hun zoon Jan nam met zijn vrouw Chantal de fakkel over in 1985, en gaf op zijn beurt het stokje door aan boer Aäron in 2018.

De kinderboerderij wordt dus 45 jaar, maar het wezen van de boerderij in het Rivierenhof is al veel ouder. Dit is dus de perfecte plek om het verleden op een voetstukje te zetten. En dat doen we door vooral te werken met oude en lokale rassen. Dit gaat over dieren, maar ook over planten. We zijn dan ook de trotse drager van het label ‘Levend Erfgoedhof’.

Vandaag is de kinderboerderij een laatste getuige van het landbouwverleden van Deurne, en tegelijk een groene oase van rust, beleving en ontspanning. De tijd vliegt vooruit, maar onze kinderboerderij blijft netjes staan, klaar voor het vervolg van het avontuur. Hopelijk hebben jullie er net zoveel zin in als wij?