Kesselse Heide wint eerste Green Flag Award!

16.07.2019

Exact een jaar nadat het provinciaal groendomein Rivierenhof als eerste van het land de internationale Green Flag Award (GFA) binnenhaalde, wappert de begeerde groene vlag nu aan drie provinciale groendomeinen!

GFA-jury gefascineerd door de vele indicatorplanten op de Kesselse Heide

Tot de zomer van 2020 mogen zowel het Vrieselhof in Ranst, als de Kesselse Heide in Nijlen en (voor de tweede maal) het Rivierenhof in Deurne het prestigieuze keurmerk in het vaandel dragen. Het internationaal kwaliteitslabel moet immers elk jaar opnieuw worden verdiend.

Jan De Haes, gedeputeerde voor recreatie- en groendomeinen van de provincie Antwerpen: “Het Rivierenhof, het Vrieselhof en de Kesselse Heide zijn elk een prachtig stuk natuur met een hoge biodiversiteitswaarde. Of je nu komt joggen, picknicken, deelneemt aan een wandeling met gids, foto’s maakt, de collecties bewondert, vogels of insecten komt spotten, met de klas een educatieve workshop volgt of gewoon komt ravotten … er is in alle domeinen voor iedereen wat wils. Dat had de internationale jury van de Green Flag Award meteen door.”

Een ambitie die keer op keer moet worden waargemaakt

De Haes vervolgt: “De Green Flag Award bestaat reeds 23 jaar. Dit keurmerk erkent en onderscheidt wereldwijd parken en recreatieve groene ruimtes die voldoen aan internationale kwaliteitsnormen. Het krijgen en het behouden van de Green Flag Award is een ambitie die ieder jaar weer moet worden waargemaakt. Wie geen positieve evolutie of vooruitgang maakt, loopt immers het risico geen Green Flag Award meer binnen te halen.”

Peter Verdyck, directeur van de provinciale groendomeinen regio Antwerpen, is heel trots op het behalen van deze drie onderscheidingen: “De Green Flag Award legt de lat voor goed parkbeheer zeer hoog en promoot een internationale norm voor management in de groene sector. Daarmee erkent en waardeert de Green Flag Award de inzet van al onze medewerkers, vrijwilligers en het management. De ervaren jury noemt het Vrieselhof een juweeltje met goed biodiversiteitsbeheer, is onder de indruk van de aparte fauna en flora in de Kesselse Heide en vindt dat het Rivierenhof een zeer hoge standaard heeft op allerlei gebieden. Met deze beoordelingen wordt de eigenheid van elk domein gewaardeerd en in de verf gezet. Ik kan niet anders dan trots zijn op deze resultaten en gans onze ploeg medewerkers en vrijwilligers die dag in dag uit onze domeinen onderhouden van harte bedanken!”

Kesselse Heide: onder de indruk van fauna, flora en medewerkers

De Green Flag Award jury is onder de indruk van de Kesselse Heide. De jury houdt “van de manier waarop verschillende evenementen in het domein aangeboden worden, die de bezoekers zowel een voorproefje van de natuur geven als stof tot nadenken om terug te komen en nog meer te genieten.” De jury was onder de indruk van het goede onderhoud en het veiligheidsgevoel wanneer je er rond wandelt.

Tot slot merkt de jury op dat in de drie GFA-bekroonde provinciale groendomeinen het fantastische en enthousiaste personeel een meerwaarde is en bedankt hen voor hun fantastisch werk.

Domeinwachters ontvangen Green Flag Award KH
Ontvangst Green Flag Award voor de Kesselse heide