Brand

Rookmelders kopen

Onze voorraad rookmelders is volledig uitverkocht. Ben je op zoek naar een rookmelder, ga dan eens langs bij een doe-het-zelf zaak, daar vind je een uitgebreid aanbod. Je kunt ook rookmelders bestellen via de webshop van de Stichting Brandwonden.

Garantie en dienst na verkoop

Op onze rookmelders die je aankocht tussen 2010 en 2015 krijg je - naast de 2 jaar wettelijke garantie - een verlengde garantie van 10 jaar. Het maakt hierbij niet uit of je de rookmelder kocht via de webshop, op de rookmelderdagen of aan het loket. 

De garantieperiode is 10 jaar vanaf de aankoopdatum. Als je rookmelder defect is gedurende deze periode, krijg je een nieuwe (indien garantie) met de resterende garantietermijn. Bijvoorbeeld, is de rookmelder stuk na 7 jaar (en hij valt onder garantie), krijg je een nieuwe rookmelder met de resterende termijn van 3 jaar. 

Voorwaarden

Een beroep doen op de garantie kan enkel op vertoon van je aankoopbewijs. Hieronder lees je de werkwijze.

Werkwijze

Problemen met je rookmelder? We trachten zo snel mogelijk een oplossing te vinden en je vragen te beantwoorden. Hoe je te werk gaat, hangt af van waar je je rookmelder(s) hebt gekocht:

  • Via de webshop Veilig Wonen. Mail in dat geval naar klantenservice@veiligwonen.com met een beschrijving van het probleem. In de algemene voorwaarden van onze partner vind je informatie over leveringsvoorwaarden en omruiling. Je kunt het document hieronder downloaden.
  • Bij je gemeente. Bied je aan bij het gemeenteloket met een aankoopbewijs en je rookmelder(s).
  • Aan het onthaal van het Coveliersgebouw, Boomgaardstraat 22, 2600 Berchem. Hoe je daar geraakt, lees je op onze bereikbaarheidsfiche. Neem best vooraf telefonisch contact op, tel 03 203 42 00, zo ben je zeker dat er een rookmelder op voorraad is voor omruiling. Bied je aan bij het loket met je aankoopbewijs en je rookmelder(s). Bij vragen, contacteer rookmelder@provincieantwerpen.be

Wat valt wel, en wat valt niet onder de garantie?

De garantie dekt gebreken die het gevolg zijn van constructie- of materiaalfouten. De garantie vervalt als er schade is ten gevolge van

  • Manipulatie of externe factoren  (bv. ontmantelen rookmelder/verwijderen batterij)
  • Gebrek aan onderhoud (raadpleeg de gebruikershandleiding, ook hieronder toegevoegd) 

Onderhoud van je rookmelder

1x per maand stofzuigen op de openingen van de rookmelder + 1 x per maand gedurende ca. 2 seconden de testknop indrukken. Het is hierbij niet noodzakelijk om de melder van het plafond te halen.

Mijn rookmelder geeft een signaal, wat betekent dat?

Mijn melder (merk fito ASD-10) geeft een piepje elke 40 seconden:
Dit wijst op een probleem met de batterij. Als de levensduur van de melder nog niet is bereikt, kan dit betekenen dat de rookmelder niet met regelmaat is getest. Door gebrek aan onderhoud, valt dit niet onder de garantie.

Mijn melder (merk fito ASD-10 of ASD-10Q) geeft een vals alarm (alarm gaat af terwijl er geen rook aanwezig is):
Vals alarm bij rookmelders wordt zeker na een periode van goed functioneren veroorzaakt door stof(deeltjes) in de rookkamer of een verkeerde plaats van installatie. Door gebrek aan onderhoud, valt dit niet onder de garantie. In dit geval kan je proberen om de melder grondig schoon te maken met de zachte borstel van de stofzuiger. Als de stofdeeltjes echter te diep in de rookkamer zitten, dan lukt het niet meer om deze te verwijderen.

Voor het onderhoud hoeft de melder niet van het plafond gehaald te worden, het volstaat wanneer je de zijkant van de melder stofzuigt met de borstel op de lange stang.